Satisfaction Degree of School Principals to the Supervisory Services in the Directorate of Education in Marka/ Jordan

تحميل البحث

Dr. Ghada Hasan Abu Qa’oud

Abstract:

This study aimed to recognize the satisfaction degree of school principals to the supervisory services in the Directorate of Education in Marka/ Jordan.

A stratified random sample was selected for the principals of the schools in Marka Directorate of Education for the year 2016/2017. It consisted of (94) principals. The questionnaire was used to collect data. Also, validity and reliability were verified.

The results of the study showed that the satisfaction degree of school principals to supervisory services provided in Marka Directorate of education was moderate. Also, results showed the existence of apparent differences between the means for the satisfaction degree of school principals to supervisory services provided in Marka Directorate of Education, according to qualification variable. It also, showed the existence of morphological differences between the means for the satisfaction degree of school principals to supervisory services presented in the brigade Marka Directorate of Education attributed to the experience.

In light of the findings of the study, it recommended the invitation of the Ministry of Education to make follow up for the activation of the supervisory services in Marka Directorate of Education.

Key words: Satisfaction, Supervisory Services, Marka Directorate of Education.

درجة رضا مديري المدارس عن الخدمات الإشرافية المقدمة في مديرية التربية والتعليم في لواء ماركا

                                    د. غادة حسن أبو قاعود

ملخص:

هدفت هذه الدراسة إلى معرفة درجة رضا مديري المدارس عن الخدمات الإشرافية المقدمة في مديرية التربية والتعليم في لواء ماركا، وقد تمّ اختيار عينة طبقية عشوائية من مديري مدارس مديرية التربية والتعليم ومديراتها في لواء ماركا للعام الدراسي2017/2016  تكونت من (94) مديراً ومديرة، واستخدمت الأداة لجمع المعلومات، وتم التحقق من صدقها وثباتها.

وقد أظهرت نتائج الدارسة أنّ درجة رضا مديري المدارس عن الخدمات الإشرافية المقدمة في مديرية التربية والتعليم في لواء ماركا كانت متوسطة، كما وأظهرت نتائج الدراسة وجود فروق ظاهرية بين المتوسطات الحسابية لدرجة رضا مديري المدارس عن الخدمات الإشرافية المقدمة في مديرية التربية والتعليم في لواء ماركا تبعا لمتغير المؤهل العلمي، ووجود فروق حقيقية بين المتوسطات الحسابية لدرجة رضا مديري المدارس عن الخدمات الإشرافية المقدمة في مديرية التربية والتعليم في لواء ماركا تعزى لمتغير الخبرة.

وفي ضوء ما توصلت إليه الدراسة من نتائج فإنها توصي بدعوة وزارة التربية والتعليم إلى متابعة تفعيل الخدمات الإشرافية في مديرية التربية والتعليم في لواء ماركا.

الكلمات المفتاحية: الرضا، الخدمات الاشرافية، مديرية التربية والتعليم في لواء ماركا.

شاهد أيضاً

أثر استخدام برنامج محوسب مستند إلى برمجية (Visual Basic) على تحصيل طلبة مادة مبادئ الاتصال في كلية الاعلام في جامعة البترا

وفاء خالد الحسامي د. مهند أنور الشبول ملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر استخدام …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *