المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية لمؤسسات التعليم في مواجهة التطرف والإرهاب في دولة الإمارات العربية المتحدة

تحميل البحث

محمد عبدالله العلي

أ.د. قبلان عبدالقادر المجالي

ملخص:

تهدف هذه الدراسة إلى معرفة طبيعة المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية لمؤسسات التعليم في دولة الإمارات العربية المتحدة في مواجهة ظاهرة التطرف والإرهاب، إذ قام الباحث بتطوير استبانة لقياس رأي عينة من النخبة في دولة الإمارات العربية المتحدة، شملت 300 شخص، وضمت أربعة أصناف من النخب (إعلاميين، وسياسيين، وأكاديميين جامعيين، وإداريين) لمعرفة إدراكهم لطبيعة المسؤولية الاجتماعية لمؤسسات التعليم في الإمارات العربية المتحدة في مواجهة التطرف والإرهاب، وأظهرت نتائج الدراسة أن (60%) من أفراد العينة يرون أن مناهج وزارة التربية والتعليم تنسجم مع سياسة الدولة في مكافحة التطرف والإرهاب، وأن (40%) من أفراد العينة يعتقدون أنه مازال على المؤسسات التعليمية أن تبذل مجهوداً أكبر من أجل تكييف برامجها وسياساتها التعليمية من أجل بلوغ تلك الغاية.

الكلمات المفتاحية: المسؤولية الاجتماعية والأخلاقية، التطرف والإرهاب، مؤسسات التعليم في الإمارات العربية المتحدة، النخبة.

Social and Moral Responsibility of Education Institutions in Confrontation Extremism and Terrorism in the UAE

Mohammad Abdullah AlAli

Qablan Abdulqader Almajali

Abstract:

This study aimed to clarify the nature of social and moral responsibility of educational institutions in the UAE in confronting the extremism and terrorism. The researchers adopted and extended theoretical perspectives in defining the concept of social and moral responsibility in its various dimensions, and clarify its importance in any effective strategy to counter extremism and terrorism.

The researchers also developed a questionnaire to measure the opinions and attitudes of a sample of the elite in the UAE, included 300 people, and included four types of elites (media people; politicians; university academics and administrators).

The findings of the study showed that (60%) of the respondents believe that the curricula of the Ministry of Education in the UAE are consistent with the state’s policy in combating extremism and terrorism, and that (40%) of the respondents believe that educational institutions still have to exert more efforts to adapt its educational programs and policies to that end.

Keywords: Social and moral responsibility, Extremism and Terrorism, Educational institutions in the UAE, Elite.

شاهد أيضاً

أثر استخدام الإنفوجرافيك في تحصيل طلبة الصف العاشر الأساسي في مادة علوم الأرض والبيئة

لبنى حنا عماري د. مهند أنور الشبول ملخص: هدفت هذه الدراسة التعرف إلى أثر استخدام …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.