Assimilation in Jerash Fallaahi Dialect: A Non –Linear Analysis

تحميل البحث

Muneera Mohammad Jaradat

Prof. Radwan Salem Mahadin

Abstract:

The study aims to investigate the phonological assimilation processes which are manifested in Jerash Fallaahi Dialect (JFD), a rural Jordanian dialect spoken in the north of Jordan by 120,000 people. The study uses non-linear approaches, namely, the autosegemental and the feature geometry approaches to analyze the phonological assimilation processes because of their adequacy in representing these processes in a clear way. The data are collected by recording spontaneous conversations of twenty subjects of Jerash Fallaahi people who are native speakers of this dialect. The analysis shows that JFD displays four types of assimilation: First, emphasis assimilation in which the infix dental stop /-t-/ is realized as a dental emphatic [-T-] when it is preceded by an emphatic segment. Second, voice assimilation which occurs between the coda and the onset when they are coronal obstruents, velars, or pharyngeals of two adjacent words. Third, nasal homorganic assimilation in which the nasal /n/ adapts the place of articulation of the following consonant. Finally, total assimilation which produces identical segments exhibits between the definite article and the coronal consonants, in the detransitivizing prefix /t-/ with measure V and measure VI verbs, and when the consonant /h/ of the nominal/ genitive third person dependent pronoun is deleted when it is suffixed to a voiceless obstruent-final word.

Key Words: Jerash dialect, non-linear analysis, assimilation, emphasis, nasal homorganic.

تحليل لا خطي للتماثل الصوتي في اللهجة الفلاحية الجرشية

منيرة محمد جرادات

أ.د. رضوان سالم محادين

ملخص:

تهدف هذه الدراسة الى تحليل عمليات التماثل الصوتي في اللهجة الفلاحية في جرش في شمال الاردن والتي يتحدثها قرابة المائة و العشرون الف شخص. تستخدم هذه المقالة المنهج اللاخطي من اجل تحليل هذه العمليات وبالتحديد التحليل الاحادي والتحليل الهندسي للاصوات. و قد تم جمع البيانات من خلال تسجيلات صوتية لعشرين شخص من المتحدثين للهجة بطريقة عفوية اثناء الحديث في مواضيع مختلفة. ويظهر التحليل أن اللهجة الجرشية تحتوي على اربعة انواع من التماثل الصوتي: اولا: التماثل الصوتي المفخم  والذي ينتج بسبب وجود احد اصوات التفخيم في الكلمة. ثانيا: التماثل بين الاصوات المجهورة والاصوات غير المجهورة عندما يكونان في كلمتين متجاورتين. ثالثا: التماثل الصوتي الادغامي, حيث يدغم حرف” النون” مع الاحرف المجاورة له في المكان و يتغير ليصبح صوت اخر. و اخيرا: التماثل الصوتي الكلي والذي ينتج عنه تماثل كامل بين الصوتين, كما هو الحال بين ال التعريف وبين الاصوات التاجية, بين الاصوات التاجية في افعال الوزن الخامس والسادس و التاء المضافة لهما و اخيرا يحدث التماثل الكلي بين الاصوات الصامتة في نهايات الكلمات والضمائر التي تبدأ بصوت “الهاء”.

شاهد أيضاً

درجة مواءمة أسلوب حل المشكلات المستخدم في الجامعات الرسمية من قبل الأكاديميين الإداريين في الأردن مع خطوات التفكير التصميمي من وجهة نظرهم

خوله عبد العزيز حماد الصانع أ.د. أنمار مصطفى الكيلاني ملخص:            …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *