An Optimality Analysis of Syllable-based Processes in the Speech of Normal Algerian Arabic-Speaking Children

تحميل البحث

Samia Azieb

Prof. Radwan Salem Mahadin

Abstract:

The present study aims at identifying the most frequent syllable-based processes in the speech of 80 normally developing Algerian children who are acquiring Jijilian Spoken Arabic (JSA) natively, and accounting for that within an Optimality Theory (OT) framework. The children’s ages ranged between 1;2 (year;month) and 5 years and they were divided into four age groups of ten month intervals. Importantly, this study attempts to determine whether those processes are language-universal or language-specific. A thorough analysis of the data at the researchers’ disposal revealed that Reduplication, Weak and Unstressed syllable deletion, Cluster Simplification, Vowel Epenthesis, and Final Consonant Deletion are the most common syllable-based processes in the speech of typically developing Algerian children. They emerged at the age of 1;2 and started decreasing in number and frequency at the age of 3 until they completely disappeared at the age of 5. The application of OT so as to account for such phonological processes disclosed that the acquisition process within the OT framework is synonymous with the reranking of constraints in the sense that as the language of the child develops, faithfulness constraints, which are initially low ranked, are promoted and markedness constraints, which are initially high-ranked, are demoted.

Keywords: Constraints, Normal Algerian Children, Jijilian Spoken Arabic, Optimality Theory, Syllable-based processes.

تحليل أمثلي للعمليات الفونولوجية المرتكزة على المقطع لدى الاطفال الجزائريين الطبيعيين الناطقين باللغة العربية

سامية عزيب

أ.د. رضوان سالم محادين

ملخص:

تهدف هذه الدراسة إلى تحديد العمليات المرتكزة على المقطع، والأكثر شيوعا في كلام ثمانين (80) طفلا جزائريا طبيعيا ممن يكتسبون اللهجة الجيجلية بشكل أصلي، وذلك في إطار ما يسمى بالنظرية الأمثلية.  تراوحت أعمار الأطفال ضمن عينة الدراسة من أربعة عشر شهرا الى غاية خمس سنوات، وتم تقسيمهم إلى أربع فئات عمرية بحيث كان الفارق بين كل فئتين متتاليتين عشرة أشهر.

تكمن أهمية الدراسة في محاولتها تحديد ما إذا كانت هذه العمليات  قابلة للتعميم على كل او اغلب  اللغات أم أنها تقتصر على لغات معينة. كشف تحليل البيانات أن أكثر العمليات شيوعا هي: تكرار المقطع الصوتي وحذف المقطع الضعيف وحذف أحد الصوامت المتجاورة وإدخال الصوائت وحذف الصامت في نهاية الكلمة. ظهرت هذه العمليات  عند  الأطفال في سن الأربعة عشر شهرا وبدأت في الانخفاض من حيث العدد والتكرار في سن الثالثة  إلى أن تلاشت تماما في سن الخامسة.

كما كشف تطبيق النظرية الأمثلية على هذه العمليات الصوتية أن عملية اكتساب اللغة في إطار هذه النظرية مرادف لإعادة ترتيب الضوابط، بمعنى أنه عندما تتطور لغة الطفل فإن ضابط الإخلاص(Faithfulness Constraint)  والذي يحتل مرتبة متأخرة في البداية ترتقي مرتبته لاحقا، مقارنة بضابط الوسم(Markedness Constraint)  والذي تتراجع مرتبته بعد أن كان في مرتبة عليا.

الكلمات المفتاحية: الضوابط، الأطفال الجزائريون الطبيعيون، اللهجة العربية الجيجلية، النظرية الأمثلية، العمليات المرتكزة على المقطع.

شاهد أيضاً

درجة مواءمة أسلوب حل المشكلات المستخدم في الجامعات الرسمية من قبل الأكاديميين الإداريين في الأردن مع خطوات التفكير التصميمي من وجهة نظرهم

خوله عبد العزيز حماد الصانع أ.د. أنمار مصطفى الكيلاني ملخص:            …

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *